Zorgbeleid
We kunnen niet van al onze kinderen dezelfde sterren maken
Wel kunnen we ervoor zorgen dat ze allemaal schitteren op hun manier.
Als school vertrekken wij vanuit een goede preventieve basiszorg voor alle leerlingen. Om dit te verwezenlijken zijn er een aantal initiatieven die wij als team onderschrijven.
- · Werken aan een positief klasklimaat.
- · Uitbouwen van een veilig pedagogisch klimaat binnen onze klassen.
- · De nodige aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind via klasgerichte activiteiten of klasoverschrijdende momenten.
- · Aandacht voor pesten en het onderschrijven van de NO-BLAME methode waarbij er gewerkt wordt met vertrouwensjuffen.
- · Afnemen van LVS-toetsen om te kijken waar de leerling in zijn ontwikkeling zit om zo zijn onderwijsbehoeften te bepalen.
- · Regelmatige overlegmomenten om de behoeften van de leerlingen te bespreken. Dit kan gaan van een gewoon klasgesprek tot een MDO waarbij het CLB of andere externe partners aansluiten.
- · Overgangsgesprekken tussen opeenvolgende leerjaren om de reeds ondernomen stappen en gemaakte afspraken te verduidelijken.
- · Vlotte samenwerking met externen: psychologen, maatschappelijk assistenten, logopedisten, GON-begeleiders, ….
- · Duidelijke oudercommunicatie
– Via het klassieke oudercontact (december en juni)
– Het extra zorgcontact voor de leerlingen met nood aan extra ondersteuning.
– Onthaal van nieuwe instappers en hun ouders op vastgelegde momenten.
– Infoavond bij de aanvang van een nieuw schooljaar
– Vlotte beschikbaarheid van de leerkracht voor of na de schooluren.
Soms heeft een leerling nood aan extra zorg binnen of buiten de klas. Ook hierin proberen we als team mee te zorgen voor de best mogelijke aanpak van elk kind. We proberen dit te realiseren via volgende maatregelen.
· Verhoogde zorg voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften
– Differentiatie van het aanbod op vlak van oefeningen,tempo, huiswerk,…
– Verder uitbouwen van de leerlingbehoeften tijdens een MDO waarbij we als team ondersteund worden door het CLB. Hierbij houden we rekening met de sterkte van ieder kind om dat te benutten en zo de mindere aspecten in zijn ontwikkeling aan te pakken.
– Uitbouw van niveaulezen binnen de zorgwerking
– Extra aandacht van de schrijfmotoriek bij de kleuters en eerste leerjaar .
– Toepassen van sticordimaatregelen voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie
– Nauwe samenwerking bij de overgang van het lager onderwijs en secundair onderwijs.
– Een goede begeleiding als er gekozen wordt voor een school op maat.